۱۳۹۲ آبان ۷, سه‌شنبه

دیپلماسی بیل بوردی

1.هفته پیش وندی شرمن، رئیس هیات مذاکره کننده آمریکایی در گروه 5+1 در اظهاراتی عجیب گفت که فریبکاری در ژن ایرانیان است. اظهارات او برای بسیاری از ایرانیان توهین آمیز بود و کفه ترازو را به نفع مخالفان نزدیکی با غرب در هر شرایطی سنگین کرد. او در مصاحبه ای با شبکه فارسی صدای آمریکا هم از آنچه گفته بود دفاع کرد و گفت هدفش از بیان این جمله نشان دادن وضع رابطه ایران و آمریکا بوده است و تاکید کرد که ایرانیان هم ما را با نام شیطان بزرگ می شناسند.
2.در همان روزها و در حالی که دولت برای دور جدید مذاکرات آماده می شود بیل بوردهای تبلیغاتی در معابر اصلی تهران نصب شد که پیام اصلی آن ها نفی مذاکره با آمریکا بود. شورای شهر تهران پس از چند روز اعلام کرد که نصب این بیل بوردها بدون مجوز بوده است و بیل بودرها از سطح شهر جمع آوری شد. مدافعان نصب این پوسترها البته جمع آوری بیل بوردها را کار عده ای منفعل که مرعوب دشمن هستند دانستند. مجتبی شاکری، یکی از اعضای شورای شهر تهران هم گفت افرادی که گمان می‌کنند با برداشتن بیلبورد می‌توانند شعار مرگ بر آمریکا را تضعیف کنند سخت در اشتباه هستند. او همچنین گفت اگر می‌خواهیم دست برتری در مذاکرات داشته باشیم، باید اصول و خط قرمز خود را رعایت کنیم. اصول و خط قرمز ما شعار انقلابی «مرگ بر آمریکا» است.
3. در اینکه همه گروه ها و جریانات سیاسی باید در بیان نظرات خود آزاد باشند شکی نیست. اما اینکه گروهی به خود حق می دهد بدون اخذ مجوزهای لازم، در و دیوار شهر را پر از پوسترهایی کند که طراحی و چاپ پرهزینه آن توسط موسسه ای با عنوان مردم نهاد اما منبع درآمد مجهول انجام شده است، و در جمع آوری آن ها به عدم وجود حق آزادی بیان معترض شود چندان منطقی به نظر نمی رسد. این گروه باید پاسخ دهند بر چه اساسی خود را مالک در و دیوار شهر می دانند وهرنوع اقدام غیر قانونی را در راستای منافع خود مجاز می دانند در حالی که معمولا تاب کوچکترین نظر مخالف را ندارند.
4. در اینکه آمریکا علاقه ای به ایران و نظام جمهوری اسلامی ندارد شکی نیست. دشمنی آمریکا با ایران نیازی به اثبات ندارد و حتما لازم نبود تا وندی شرمن ما را فریبکار بخواند تا برایمان اثبات شود که آمریکا خیر و صلاح ما را نمی خواهد. اما نباید فراموش که اصولا بین دو دوست نیازی به مذاکره نیست و مذاکره معمولا برای رفع مشکلات، یا حداقل جلوگیری از تشدید اختلافات انجام می شود. مذاکره کنونی هم قطعا نمی تواند بدون موافقت و صلاحدید شخص آیت الله خامنه ای انجام شده باشد. بنابراین اینکه گروهی سعی دارند تیم مذاکره کننده را خائن و منفعل در برابر دشمن بخوانند نمی تواند به طور کامل مورد تایید ایشان باشد.
5. با گذشت زمان برای طرف های مذاکره ایران هم مشخص شده است که تصمیم گیرنده اصلی در سیاست خارجی ایران شخص رهبر است. اینکه رئیس جمهور جدید هم در آغاز کارش گفت برای مذاکرات اختیار تام دارم در واقع پیامی به طرف های مذاکره بود که در مذاکرات این دوره جدی تر هستیم و اگر توافقی حاصل شود مورد تایید حکومت ایران خواهد بود. تجربه های قبلی در مذاکره با ایران به غرب نشان داده که گروه های مذاکره کننده تا مرز توافق پیش می روند اما چنانچه اراده رهبری در لحظه آخر با نهایی شدن معامله موافق نباشد تمام رشته ها پنبه می شود و گروه مذاکره کننده نیز در داخل به عنوان بی بصیرت، سازشکار و یا بی کفایت معرفی می شوند. این تجربه در ده سال گذشته برای تمام گروه های مذاکره کننده ایرانی بدون استثناء تکرار شده است. در دوره کنونی طرف مقابل فضا را طوری فراهم کرده که نشان دهد این بار با نماینده تام الاختیار رهبر ایران مذاکره می کند. به بیان دیگر چنانچه این دور از مذاکرات به نتیجه ای نرسد دست دستگاه تبلیغاتی غرب کاملا باز خواهد بود که به دنیا بقبولاند توافق با ایران به هیچ وجه ممکن نیست و تشدید تحریم ها و برخوردهای شدیدتر با ایران تنها راه حل پرونده هسته ای ایران است. این حالت االبته شاید در کوتاه مدت خوشایند افرادی باشد که تمام اهداف انقلاب را در سردادن فریاد مرگ بر آمریکا در نمازهای جمعه می دانند و وجود فقر و بیکاری در کشور برایشان چندان اهمیتی ندارد. اما سوال اینجاست که آیا در شرایطی که دولت توان ادامه پرداخت یارانه ها را ندارد با طولانی شدن و تشدید بحران همچنان بر مواضع خود اصرار خواهند کرد یا سعی خواهند کرد عملکرد امروز خود را به طریقی دیگر توجیه کنند؟





مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
Donbaleh

۱ نظر:

  1. حالا اومدی ما رو از قطع کردن یارانه هامون بترسونی یا بهمون بگی خودتون برین این 45500 رو قطع کنید؟؟؟

    پاسخحذف